maandag 26 mei 2014

Tover een klapstoel om in een hippe 'American flag' stoel

Eén van onze opklapstoelen was nodig aan een likje verf toe. De kleur had ik eigenlijk al nooit mooi gevonden, dus het moest zowieso iets anders worden.
Vlaggen zie je veel op dit moment en met Amerika als ons favoriete vakantieland wist ik al gauw wat ik met de stoel zou gaan doen. 

Wat heb je nodig om een stoel om te toveren zoals ik heb gedaan? Hieronder het (boodschappen)lijstje:

- rode, witte en blauwe acryl verf
- schuurpapier
- afplak tape
- grote en kleine kwasten
Al deze producten zijn ook bij Action te koop.

en verder:
- stervormige foam stickers en een kurk
of
en 
of 
- kleurloze beits

Heb je alles klaar staan? Dan kan je aan de slag!
Eerst vetvrij maken met bijvoorbeeld wat water met amonia en dan schuren. Meestal is licht opschuren voldoende, tenzij er verf is die afbladdert of er oneffenheden zijn die je weg wilt werken.
En dan is de stoel klaar om op te knappen:
helaas was ik net iets te laat met het maken van de 'before' foto, ik had de stoel namelijk al geschuurd en was al begonnen met de gesso.

Het metalen frame heb ik eerst behandeld met een laagje gesso om de acryl verf beter te laten hechten. Gesso droogt lekker snel, dus je kan al vrij snel verder werken.

Ik ben begonnen met het blauw verven van de bovenste latjes en de bovenkant van het metalen frame. Ik heb hierbij nog geen schilderstape gebruikt, omdat met rood over blauw heen vrij snel dekt. Verder heb ik ook meteen de latjes die wit moesten worden geverfd. Verf net zoveel lagen totdat je tevreden bent met hoe de verf dekt. Ik heb 3 lagen gebruikt. 

Laat de (blauwe) verf vervolgens zeker 24 uur drogen voordat je met afplak tape aan de slag gaat.
Ik heb de afplaktape op het metaal tegen de bovenkant van de zitting aan geplakt.

En ben vervolgens met de rode verf aan de slag gedaan. De latjes en het grootste gedeelte van het frame heb ik met een wat grotere kwast (iets smaller dan de latjes) geverfd en tussen de latjes in en de zijkanten van de latjes heb ik voorzichtig met een dun kwastje geverfd.
Toen ik ook tevreden was met de rode verf moesten de sterren natuurlijk nog bevestigd worden. Ik heb hiervoor een sjabloon gemaakt met een snijplotter en vervolgens gesjabloneert. Het is belangrijk dat je hiervoor een tamponer kwast gebruikt, anders is de kans groot dat er verf onder het sjabloon komt en dan heb je geen mooie sterren. Heb je geen snijplotter? Geen probleem, je kan ook uit de hand stempelen door stervorminge foamstickers op (bijvoorbeeld) een kurk te plakken en in de witte verf te dopen (dit heb ik gedaan op een pot die ik bewerkt heb, tutorial volgt nog).
Vervolgens moet de stoel nog afgewerkt worden. Dit kan heel goed met mod podge voor buiten, of eventueel met kleurloze beits (hoewel die nooit helemaal kleurloos is en de tint van je werk wel wat zal veranderen).

Heel veel plezier met je 'nieuwe' stoel :-).

Edith-José

Ps. Vind je het leuk om DIY ideeën op te doen en/of uit te wisselen? Kijk dan eens op deze nieuwe google+ community en doe mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten