maandag 14 juli 2014

Onderzetters met foto, leuk als cadeau

Het eerste schooljaar van mijn oudste ging het totaal aan mij voorbij...een cadeautje voor de juf voor het afgelopen jaar. Daar stond hij dus met lege handen. De jaren daarna dacht ik er wel aan. Vaak pas een paar dagen van te voren en dan kocht ik nog snel even wat chocola, een verzorgingssetje, of een boek.

Dit jaar zou dat anders gaan, zo had ik mij voorgenomen. Ik zou er bijtijds aan denken en nu eens iets anders verzinnen...iets persoonlijkers. Het idee was leuk, maar een paar weken geleden begon ik me toch serieus af te vragen of ik iets origineels zou kunnen bedenken.

En op een gegevens moment had ik het ...iets met qoutes over leerkrachten en ook iets met een foto van mijn kids, als een blijvende herinnering. En zo werden het stenen onderzetters, 4 voor elke leerkracht. Drie met qoutes en één met een foto van mijn kind en daarbij een qoute.


Het is helemaal niet moeilijk om te maken en weer eens wat anders dan chocola :-).
Wat heb je nodig? Hier volgt het 'boodschappenlijstje':
- kleine vierkante tegeltjes
- acryl medium of gesso
- een kwast
- acryl varnish
- een vel vilt met een 'plakkant'(zoals je onder stoelen plakt)
- gewoon A4 print papier (dus géén fotopapier)
- een (laser) printer
- een bankpasje of een squeegee
- eventueel een sponskwastje

Acryl medium (in een verpakking met nog 2 andere producten), acryl varnish en gesso kan je voor weinig bij Action kopen.

Eventueel voor het inpakken:
- transparant celofaan
- lint
- een houten ster

Ik zal hieronder uitleggen hoe ik ze gemaakt heb. Zie en hoor je het liever? Bekijk dan mijn Youtube filmpje hier.

Print je afbeelding/tekst in spiegelbeeld (bijna elk (eenvoudig) fotoprogramma heeft de optie om horizontaal te spiegelen, daarbij krijg je je afbeelding in spiegelbeeld).
Smeer zowel de tegel als de afbeelding in met acryl medium (of eventueel gesso, hierbij wordt de tegel (buiten de afbeelding) wel wit, acryl medium is doorzichtig). Leg je print met de afbeelding naar beneden op het tegeltje. Druk de afbeelding aan en wrijf hem glad met een bankpasje, of, nog beter, met een squeegee. Let er goed op de er geen lucht meer onder zit, want waar een luchtbel zit pakt de afbeelding niet.
Laat het geheel drogen, minimaal 2 uur, maar als je echt zeker wilt zijn, wacht dan tot de volgende dag.

Als het geheel goed droog is maak dan de sponskant van je schuursponsje nat. Maak de achterkant van het papier  nat en begin het papier eraf te wrijven. Dit gaat als het goed is vrij makkelijk en je ziet al snel je afbeelding verschijnen.
Meestal lijkt het papier er al virj snel helemaal af, maar als je het tegeltje laat drogen zal je over het algemeen op delen nog een 'wit waasje van papier' zien zitten. Wrijf dit er ook goed af. Doe dit wel voorzichtig zodat je je afbeelding niet beschadigd. Als je het gevoel hebt dat dit niet goed lukt wrijf het papier er dan af met wat slaolie (daarna wel even je tegeltje ontvetten met water met wat amoniak). Als je tegeltje goed droog is en je ziet nergens meer een witte waas dan kan je je varnish aan gaan brengen zodat de afbeelding ook mooi blijft wanneer hij met vloeistof in contact komt. Je kan de varnish met een kwast aanbrengen, maar voor een streeploos resultaat raad ik een sponskwastje aan. Breng de varnish eerst aan en maak daarna lange halen van de ene kant van de onderzetter naar de andere, zodat je geen overgangen ziet waar je gestopt bent met je (spons)kwast.
Breng minimaal twee lagen varnish aan. De varnish droogt vrij snel, dus je kan de volgende laag vaak al na een uurtje aanbrengen.
En dan de laatste stap. Onderzetters zijn leuk, maar als ze meubels beschadigen worden ze toch een stuk minder leuk ;-). Werk ze daarom af door kleine stukjes vilt bij alle vier de hoeken onder de onderzetters te plakken. Ik heb hiervoor een vel plakvilt gebruikt wat bedoelt is voor onder stoelpoten. Op de achterkant stond een verdeling met vierkantjes. Per onderzetter heb ik één zo'n vierkantje gebruikte en dit in 4 stukjes geknipt.


Om het helemaal leuk af te werken kan je ze bijvoorbeeld verpakken in celofaan met een mooi lint eromheen en misschien nog een label met tekst (ik heb zelf houten sterren geverfd met deco verf van Action en daar heb ik met dezelfde techniek als waarmee ik de afbeelding op de onderzetters heb aangebracht een tekst op gemaakt.

Op Youtube laat ik zien hoe ik de onderzetters heb gemaakt.

Heel veel plezier met maken.

Edith-José

Geen opmerkingen:

Een reactie posten