donderdag 3 juli 2014

Wijnglas lampje, leuk voor het WK, makkelijke en goedkoop :-).

Dat ik het leuk vind om dingen zelf te maken was waarschijnlijk al duidelijk ;-). Maar doordat ik het nu zo 'out in the open' gooi door deze blog, brengt dat mensen op ideeën. Ideeën voor opdrachten wel te verstaan.

Zo kreeg ik van één van mijn collega's de 'opdracht' om nog voor de volgende wedstrijd van het Nederlands elftal een nieuw WK DIY projectje op te leveren.
En braaf als ik ben doe ik dat natuurlijk :-).

Dit keer heb ik een 'wijnglaslampje' gemaakt. Makkelijk te maken en niet duur en nog goed te maken voor de volgende wedstrijd van Oranje.


Wat heb je nodig? Ik zet het voor je op een rijtje:
- 3 Wijnglazen (€ 1,75 bij Action)
- gesso (verkrijgbaar bij Action)
- oranje karton of wat dikker (A4) papier.
- een schaartje (3D schaartje bij Action voor € 0,59)
of
- een snijplotter
- oranje acryl verf (bij Action kost de kwalitatief goede acrylverf van Van Bleiswijk maar € 1,75 per tube)
- een (conisch) sponskwastje of eventueel een tamponeer kwast. Ik heb mijn kwastjes in een setje bij Action gekocht).
- led theelichtjes (€ 0,99 voor 4 stuks bij Action)
- plakband (bij voorkeur invisible Scotch tape)

Zet de glazen voordat je begint op hun kop neer.
Pak je gesso en sponskwastje (zie de foto hieronder) of tamponeerkwast en tamponeer de glazen (dat is een soort stempelen, dus met een stempelbeweging je sponskwastje of tamponeerkwast telkens op het glas drukken)  met gesso.
Ik heb zelf twee lagen gesso aangebracht (het droogt vrij snel, dus na ongeveer twee uur kan je de volgende laag al aanbrengen.
Zodra de gesso goed genoeg heeft gedekt kan je op dezelfde manier de oranje acrylverf aanbrengen.
Ook van de verf heb ik twee lagen aangebracht.

Tijdens het drogen kan je al aan de lampekapjes beginnen.
Print deze 3 keer uit op A4 formaat, of stuur me een e-mail voor het Silhouette Studio bestand (e.j.wallet@gmail.com).
Knip het kapje uit en knip de ster uit (zeker voor de ster is een klein 3D schaartje erg handig).
Als je het lampekapje uitgeknipt hebt dan plak je hem aan elkaar met Scotch tape (zorg dat je de kant waar de lijntjes op stonden naar binnen toe hebt).
Doe de led waxinelampjes in de glazen, zet de kapjes er overheen ... et voilá :-).
En nu natuurlijk niet vergeten de lampjes aan te zetten :-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten