zondag 5 oktober 2014

Halloween spookje (see through), heel makkelijk te maken

Daar ben ik weer, terug van weggeweest, met een heleboel Halloween inspiratie :-).

We pakken Halloween dit jaar voor het eerst 'groots' aan, dus ik kan me uit gaan leven.

Het eerste dat ik heb gemaakt is een stoffen spookje waar je doorheen kan kijken, Zonder steun, dus het lijkt bijna te zweven.



Het is verrassend simpel om te maken. Wat je nodig hebt is:

- stijfsel (ik maak het zelf en zal hieronder vertellen hoe, maar je kan het ook hier kopen).
- een stuk kaasdoek (dun!!! wat ik hier gebruik is eigenlijk te dik om het leuke 'see-through-effect' te bereiken) van 60x60 cm
- een drinkflesje (van water, cola, o.i.d.) van 500 ml
- een kleine (tennis) bal
- binddraad of gewoon ijzerdraad
- een zwarte permanent marker
- eventueel een föhn

Als je zelf stijfsel maakt heb je verder nog nodig:
- een sprayfles met een inhoud van 500 ml (ik heb zelf een lege fles van Ariel vlekkenspray gebruikt).
- een litermaat/maatbeker
- 2 eetlepels maizena
- 450 ml water

Maken van het stijfsel
Meet 450 ml water af, doe hier 2 eetlepels maizena bij en roer het even goed door. Giet het vervolgens in de sparyfles en klaar is je stijfsel, super simpel dus :-).

En nu het leuke gedeelte :-)
Vul je flesje met water (dit is alleen voor de stabiliteit). Maak nu van het binddraad 2 'armen'. De armen maak je door een stukje binddraad van ongeveer 15 cm te gebruiken, waarbij je aan het uiteinde een rondje maakt als hand. Het andere uiteinde bind je om de hals van het flesje. Leg nu het balletje bovenop het flesje. Als het goed is heb je nu iets staan dat op de foto hieronder lijkt.



Leg het kaasdoek over deze constructie heen en spray hem met stijfsel. Het stijfsel moet echt door de hele stof heen zitten, dus wees niet te zuinig. Vorm het spookje zoals je het wilt hebben. Nu is het wachten totdat het spookje droog is. Het drogen kan je natuurlijk een handje helpen door te föhnen.
Als het spookje helemaal droog is teken je er twee oogjes op en haalt het vervolgens van je constructie af.  Voor een extra effect kan je er eventueel nog een waxinelichtje op baterijen onder zetten.

Ik heb ook een video op YouTube.com geplaatst waarin ik laat zien hoe ik het spookje maak.

Happy Halloween :-)

xx Edith-José

ps. Nog inspiratie nodig voor een scary Halloween outfit/make-up? Kijk hier dan eens.





1 opmerking: