zaterdag 31 januari 2015

Valentijnsdag, geef een gevouwen boek cadeau!

Het blijft lastig, wat geef je aan partner, of je stille liefde.
Er zijn natuurlijk de standaard cadeautjes, een teddybeer, uiteraard mét hartje, een doos bonbons of een luchtje. Maar wat is er nu leuker om zelf iets origineels te maken. Leuk om te doen, leuk om te krijgen en vaak nog voordeliger ook.

Ik zat dit jaar met dezelfde vraag...wat zal ik mijn man geven. En toen zag ik ergens gevouwen boeken (daar vragen ze zo'n €60 voor als je ze laat maken).
Dat leek me leuk om te maken en beter nog het is een origineel cadeau.
Ik heb er eentje gemaakt met onze initialen en ook nog eentje met het woord (love). De eerste ga ik ook daadwerkelijk geven op Valentijnsdag. 

Benodigdheden:
- Een boek met minimaal het aantal bladzijden dat je nodig hebt voor wat je wilt vouwen (bij voorkeur met harde kaft (hardcover))
- Een teplate van hetgeen je wilt vouwen
- Een lijmklem of een zwaar boek of ander zwaar voorwerp
- Een pen of potlood

Hoe doe je dat nou, een boek vouwen? Echt moeilijk is het niet. Het lastigste is eigenlijk nog het maken van een template. Hier wordt uitgelegd hoe je dat zelf kan doen met behulp van Photoshop en anders kan je er hier voor weinig eentje kopen.

Als je de template hebt kan het echte werk beginnen. Bij het eerste boek ben ik gewoon ergens begonnen met vouwen (en dat heeft gelukkig goed uitgepakt). Bij het tweede boek heb ik uiterekend hoeveel bladzijden ik nodig zou hebben en heb toe gezorgd dat ik aan beide kanten van het boek evenveel bladzijden over zou houden.
Om te kunnen tellen hoeveel bladzijden (het gaat uiteraard om volledige bladzijden, hou er dus rekening mee dat je het aantal pagina's door twee deelt!) je nodig hebt moet je eerst weten hoe je de strepen moet tellen. Je moet de strepen niet gewoon van links naar rechts tellen, maar elke laag betekent een extra bladzijde. Zie de foto hieronder ter verduidelijking.

Het streepje waar de 1 staat is niet het eerste streepje waarop gevouwen wordt, maar hier is om duidelijk te maken hoe je een letter die uit drie lagen bestaat vouwt. Je moet dus ook al deze lagen tellen. Voor de template van het woord 'love' kom ik zo op 142 bladzijden.

Het boek dat ik gebruikt heb voor het woord 'love' heeft 536 pagina's Vanuit het midden heb ik aan weerszijden 71 bladzijden en dus 142 pagina's nodig en ik ben dus op pagina 127 begonnen met vouwen.

Voordat je begint met vouwen zet je eerst een streep onderaan en bovenaan het boek op zo'n 2 1/2 á 3 cm vanaf de kaft. Dit luitsert niet heel nauw en als de streep boven en onder niet helemaal op gelijke hoogte begint is dat niet heel erg. Bij elke pagina waar je begint te vouwen kan je nu een stipje op de boven en onderkant van de pagina zetten waar de streep loopt, zo weet je tot waar je moet vouwen.

Nu kan het vouwen beginnen!
Leg je template onder de eerste bladzijde. Zorg dat de onderkant van het A4-tje waarop je je template hebt geprint gelijk ligt met de onderkant van de pagina en zorg dat het eerste streepje tegen de rand van de bladzijde aan ligt. Het maakt niet uit of je aan de bovenkant of aan de onderkant begint met vouwen, maar het is goed om een standaard volgorde aan te houden. Ik ben aan de bovenkant begonnen. Vouw de bladzijde zo dat de vouw aan de rand van de pagina begint bij de boven- of onderkant van het streepje en aan de bovenkant (of onderkant) van de bladzijde bij het puntje dat je hebt gezet. Het is belangrijker dat de vouw bij het streepje goed is dan dat je exact bij het puntje boven- of onderaan de pagina uit komt. Uiteraard vouw je van de bovenkant van het streepje naar de bovenkant van de pagina en van de onderkant van het streepje naar de onderkant van de pagina.
Zet bij elk streepje dat je gevouwen hebt met pen of potlood een streepje, zodat je goed kan zien welke streepjes je al gevouwen hebt.
Tussen de letters in hoef je geen witte pagina's te laten, je kan direct verder gaan met het vouwen van de volgende letter.
Het is handig om een lijmklem of een zwaar boek bij de hand te hebben, want zeker bij een boek met wat dikkere bladzijden (zoals het tweede boek dat ik gevouwen heb) is het op een gegeven moment niet goed meer te doen om tidjens het vouwen de al gevouwen bladzijden omhoog te houde. Je kan ze dan vastzetten aan de kaft met een lijmklem, of een zwaar boek op de al gevouwen pagina's leggen.
Op een gegeven kan je je template niet meer verder tussen het boek schuiven. Je kan je template dan vouwen, of er een stuk vanaf knippen (het is toch niet erg waarschijnlijk dat je de template nog een keer gebruikt, een printje kost bijna niets en je moet anders ook met een andere kleur de streepjes zetten).

Als je bij het laatste streepje aan bent gekomen ben je klaar.

Als je wilt (ik ga dat zelf met mijn boek voor Valentijnsdag wel doen ;-) ) kan je de kaft ook nog versieren.

Heel veel plezier met vouwen!

xx Edith-José

Geen opmerkingen:

Een reactie posten